Omzetgroei Primark door winkelopeningen

De Ierse fashionretailer Primark heeft een forse omzetstijging geboekt dankzij de opening van negentien nieuwe winkels. De keten zag haar omzet het afgelopen jaar met zeventien procent groeien tot 2,5 miljard Britse pond (4,4 miljard euro). De like-for-like omzet steeg met drie procent, zo laat moederconcern Associated British Foods (ABF) weten. De winst klom met vijftien procent tot 356 miljoen pond (444 miljoen euro).

“De verkoop in nieuwe winkels overtrof onze verwachtingen en de opening van de nieuwe winkel in Berlijn in juli was een van onze meest succesvolle dagen wat betreft omzet ooit,” aldus ABF. De keten wil deze groei voortzetten door nog meer winkels in Europa te openen. Spanje geniet daarbij de voorkeur. Daar opende het modeconcern de afgelopen anderhalf jaar al zestien filialen.

De retailer verwacht volgend jaar wel minder goede cijfers te kunnen noteren. Het bedrijf voorspelt een lagere winstgroei door de stijgende katoenprijzen en de belastingverhoging in Groot-Brittannië. Primark wil de hogere kosten niet doorberekenen aan de consument en heeft daarom besloten om winst in te leveren.

ABF boekte zelf een omzetgroei van elf procent tot 12,3 miljard pond (15,4 miljard euro). Het concern schrijft deze stijging toe aan de ‘uitzonderlijke prestaties’ van Primark en haar suikerdivisie. ABF dankt momenteel 28 procent van haar omzet aan Primark en 21 procent voor zijn suikerbedrijf.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!