Maatregelen zetten audiciens onder druk

Audiciens moeten vrezen voor hun inkomsten nu zorgverzekeraars forse maatregelen hebben aangekondigd. Zij willen besparen op de kosten omtrent hoortoestellen. Zorgverzekeraar Achmea is van plan is om vanaf 1 januari 2013 alleen nog maar zaken te doen met de drie grote audiciens Beter Horen, Schoonenberg en Specsavers. Hans Anders en Hoorprofs worden daardoor veel duurder voor verzekerden bij Achmea. Ook CZ overweegt het aantal audiciens met wie het samenwerkt in te krimpen.

De aangekondigde maatregelen komen na het besluit van coalitiepartijen VVD en PvdA om de regels rond de vergoeding van hoortoestellen te veranderen. Iedereen die vanaf 1 januari een hoortoestel koopt, moet een eigen bijdrage van 25 procent betalen en zorgverzekeraars moeten selectief contracten gaan afsluiten met audicienbedrijven om de kosten te reduceren.

De regeringspartijen en de verzekeraars willen met de maatregelen voorkomen dat verzekerden onnodig dure hoortoestellen krijgen aangemeten. Uit onderzoek van de Consumentenbond bleek eerder dat slechthorenden vaak slechte adviezen krijgen en er grote prijsverschillen bestaan voor gehoorapparaten bij verschillende audiciens.

Het is een strop voor de audiciens. Voor Hoorprofs zijn de druiven extra zuur. Uit het onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat juist de zelfstandige audiciens aangesloten bij Hoorprofs, het beste scoren op 'service en klantoordeel'. Maar bij deze audiciens kunnen verzekerden bij Achmea straks mogelijk niet meer terecht. Volgens een woordvoerder van Achmea heeft de verzekeraar echter na goed onderzoek gekozen voor de drie partijen met de beste prijs-kwaliteit verhouding. De kwaliteit telde bij die berekening voor zestig procent mee.

De maatregel van Achmea is nog niet defintief. Een van de audiciens waarmee Achma niet wil samenwerken, heeft een kort geding aangespannen. Achmea wil niet kwijt welke hoorwinkel dat is.

Eerder: Audiciens kritisch over Consumentenbond-onderzoek

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!