De Nederlandse speelgoedmarkt heeft er een nieuwe speler bij. De Spaanse speelgoedketen Imaginarium opende in de afgelopen maand haar eerste twee Nederlandse franchisevestigingen in Amstelveen en Amsterdam.
De Spaanse winkelketen wil de concurrentie aangaan met de Blokker Holding, die met formules als Bart Smit en Intertoys tweederde van de Nederlandse speelgoedmarkt in handen heeft. Voor de komende jaren staan er nog twintig Imaginarium-winkels op de rol.
Imaginarium mikt op de middenklasse en de hogere sociale klasse, weten franchisenemers Niels Hötte en Cazijn Langeler. "Niet op de mensen die de grootste doos voor het minste geld willen kopen", aldus Hötte. Die strategie maakt de formule niet alleen kansrijk ten opzichte van de speelgoedketens van het Blokker-concern. Volgens de ondernemers is het concept daarmee ook een alternatief voor de kleine speciaalzaken.
Het Amerikaanse Toys 'R' Us ging Imaginarium voor in een poging de Nederlandse speelgoedmarkt open te breken. Het winkelbedrijf trok zich in 2009 terug en verkoopt alleen nog online in ons land. Hötte en Langeler zijn niet bang dat hen hetzelfde lot wacht. Het verschil is volgens het tweetal dat Imaginarium vrijwel alleen haar eigen merk verkoopt en daarmee een compleet ander assortiment kent dan Toys 'R' Us, Bart Smit en Intertoys. Hötte en Langeler verwachten met dat eigen merk klanten ‘die bewust speelgoed kopen’ weg te kunnen kapen bij de Nederlandse marktleiders.
De Spaanse speelgoedverkoper breidde de afgelopen jaren uit naar 27 landen. In totaal telt het bedrijf wereldwijd een kleine vierhonderd winkels. Begin volgend jaar staat er een derde Nederlandse vestiging gepland in de regio Randstad. De winkels van het Spaanse speelgoedmerk kenmerken zich door de winkelpui waarin zowel een grote deur voor volwassenen als een kleine deur voor kinderen is gebouwd.
Imaginarium daagt Bart Smit uit
Gepubliceerd op 12 november 2012 om 00:00
Reacties 0