Albert Heijn gaat de privacyregels beter naleven tijdens de voorbereiding op het Mijn Bonus-programma. Dit naar aanleiding van een kritisch rapport van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Daaruit blijkt dat de privacy van klanten in een eerder statium is geschonden.
In januari kondigde de supermarktketen aan dat zij haar klanten in het voorjaar persoonlijke aanbiedingen wilde geven op basis van individuele inkoopgegevens. Die worden verzameld met de bekende Bonuskaart.
Volgens het CBP vroeg Albert Heijn haar klanten onvoldoende goedkeuring om de gegevens te gebruiken. De toestemming voor persoonlijke aanbiedingen zat verkapt bij de aanvraag voor een Bonuskaart. Albert Heijn vroeg weliswaar aan haar klanten of zij gebruik wilde maken van de actie, maar daarbij werd de klant ‘onvoldoende specifiek’ geïnformeerd. De gestuurde informatie was niet duidelijk, volledig, begrijpelijk en nauwkeurig genoeg. Tevens koppelde Albert Heijn klantgegevens bij mensen die een anonieme Bonuskaart hebben.
Volgens de overheidsinstantie is dat in strijd met de wet. Albert Heijn ontkent dat, omdat er volgens haar alleen een aankondiging van de actie is gedaan, en nooit een invoering. De supermarktketen schortte het Mijn Bonus-project desondanks eerder dit jaar op vanwege het CBP-onderzoek en wil de regels in het vervolg beter naleven. Voor het CBP is er daarom geen aanleiding meer om een sanctie op te leggen.
Volgens Het Financieele Dagblad heeft de supermarkt het CBP gemeld dat zij begin volgend jaar haar klanten opnieuw gaat vragen of zij gebruik willen maken van Mijn Bonus. En dan op de manier die de wet voorschrijft. Wanneer de actie precies gaat beginnen is nog onbekend volgens een woordvoerder van de supermarktketen.
Reacties 0