Opening Indiase markt laat op zich wachten
Gepubliceerd op 19 juli 2005 om 00:00
Vandaag zal de Indiase premier Manmohan Singh het Amerikaanse congres toespreken. Er is stille hoop dat hij het voornemen uit zal spreken de Indiase markt te openen voor buitenlandse retailers. Het is onwaarschijnlijk dat hij dat zal doen, want de grote politieke oppositie zou hem dat zeer kwalijk nemen. De communistische leider Prakash Karat waarschuwde Singh dat hij het onderwerp niet ter sprake moet brengen. De openstelling van de Indiase markt laat dus langer op zich wachten maar het lijkt onmogelijk dat India nog lang zo gesloten zal blijven als nu. De Indiase markt is met een omzet van 330 miljard dollar en een jaarlijkse groei van 10% zeer aantrekkelijk voor retailers. Vivek Mehra, internationaal belastingspecialist van PricewaterhouseCoopers, gokt dat er over vijf à zes maanden een opening zal komen: “De opening van de Indiase retail zou zelfs onderdeel kunnen zijn van de komende besprekingen in Hongkong over de verdere liberalisering van de wereldhandel. Het kan voor India zelfs een punt van onderhandeling zijn.” Adviesbureau AT Kearny stelt dat degenen die er het vroegste bij zijn de grootste kansen zullen hebben. Het bureau verwacht dat supermarktketens als Wal-Mart, Carrefour, Tesco en Casino snel zullen gaan investeren zodra de toetredingsregels worden versoepeld. Ook kledingconcern Benetton lijkt een oogje te hebben op India. De markt in India is momenteel nog zeer versplinterd: de vijf grootste retailers hebben samen een marktaandeel van 2%. Overigens is de retailmarkt niet hermetisch gesloten: Marks & Spencer is er al actief via een franchise-formule en het Duitse Metro heeft er zelfbedieningsgroothandels. Er zijn wel risico’s verbonden aan de Indiase markt: hoge belastingen, bureaucratie, gedateerde wetgeving, slechte infrastructuur en hoge kosten van onroerend goed.
Reacties 0