Consumenten maken steeds minder onderscheid tussen het online en offline kanaal van een retailer. Dat blijkt uit onderzoek van Google. Retailers moeten daarom zorgen dat zij beide kanalen goed op elkaar laten aansluiten, zo meldt het bedrijf.
Google vroeg 1500 consumenten naar hun aankoopgedrag. Daaruit blijkt dat 51 procent van de respondenten online research naar een product doet, om het vervolgens in een fysieke winkel aan te schaffen. 32 procent van de ondervraagden doet eerst zijn research op het web, bekijkt het product dan nog eens in de winkel en gaat daarna naar huis om het online te bestellen.
Het gebruik van beide kanalen wordt door Google ook wel ‘nonline’ shoppen genoemd. “Dit laat duidelijk zien dat de consument die vertrouwd is met het web geen onderscheid maakt tussen de website, de mobiele site of de bakstenen winkel van een retailer”, aldus Brett Goffin, retail head of industry van Google. “Ik denk dat consumenten helemaal niet bewust bezig zijn met de keuze voor het online kanaal. Het kan ze niet schelen of ze online of offline shoppen, als zij op elk gewenst moment maar toegang kunnen hebben tot de shop van de retailer.”
Volgens Goffin is het zeer belangrijk dat consumenten hun research op het web kunnen doen. “Mensen gaan niet naar een winkel om iets over een product te leren. Dat doen ze liever online, zodat ze in de winkel een stuk efficiënter zijn.”
'Consument wil nonline shoppen'
Gepubliceerd op 13 november 2012 om 00:00
Reacties 0