Retailer verkiest app boven mobiele site

Een kwart van de grote Nederlandse retailers maakt gebruik van m-commerce. Daarbij verkiezen zij mobiele apps boven mobiele websites. Dit blijkt uit onderzoek van het Centre for Applied Research on Economics & Management van de Hogeschool van Amsterdam onder de 550 grootste (winkel)ketens en webshops in Nederland, waarover EtailTrends in zijn novembernummer publiceert.

Vooral retailers in de persoonlijke verzorging kiezen vaker voor een mobiele app dan een mobiele site. Dertig procent van winkelketens in die branche gebruikt een mobiele applicatie, dertien procent een site. Ook in de diensten- en levensmiddelenbranche verkiezen bijna twee keer zoveel retailers een app boven een mobiele website.

Alleen warenhuizen werken liever met een mobiele site. Veertig procent van de ketens in die branche doet dat, terwijl een app maar door dertig procent van de warenhuizen is geadopteerd. In de consumentenelectronica-, media- en kledingbranche blijkt er geen voorkeur voor een site of app.

Van alle ontwikkelde apps van de grootste winkelketens en webshops in Nederland is 91 procent geschikt voor smartphones met iOS, 56 procent voor Android en zeven procent BlackBerry.

Kleine retailers moeten zich wel afvragen of de voordelen van een eigen app opwegen tegen de kosten ervan. Bij een minder sterk merk en een klein(er) klantenbestand is een mobiele website mogelijk een betere manier om smartphonegebruikers te bereiken.

Kijk voor een grafiek over de adoptie van mobiele websites en mobiele applicaties door retailers, per branche, op de Facebook-pagina van RetailTrends.

Lees het hele onderzoek in EtailTrends nummer 5, die vrijdag verschijnt. Klik hier voor een (proef)abonnement op RetailTrends. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!