Online shoppers verlaten een webshop nog vaak zonder hun aankoop af te ronden. Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van Klarna.
Consumenten zouden het aankoopproces vaak afbreken omdat zij bezwaar hebben tegen het delen van persoonlijke informatie. Daarnaast twijfelen consumenten vaak of de webshop wel betrouwbaar of professioneel is. Als derde reden geven zij aan dat zij de registratieprocedure te ingewikkeld en tijdrovend vinden.
Zeker dit laatste punt is voor retailers een concreet aandachtspunt. Als het de consument moeilijk wordt gemaakt om iets aan te schaffen, is de kans groot dat hij de shop verlaat. De onderzoekers adviseren retailers dan ook om het aantal stappen in het aankoopproces te minimaliseren en meerdere betaalalternatieven aan te bieden.
Zo kunnen retailers consumenten de mogelijkheid te geven om achteraf te betalen, aldus Klarna, dat deze dienst aanbiedt. Volengens het bedrijf vertrouwt de consument de shop dan sneller, omdat hij zijn bankgegevens niet hoeft prijs te geven. Zij hoeven alleen hun adres, geslacht en geboortedatum door te geven. Zeventig procent geeft aan geen bezwaar te hebben tegen het delen van deze gegevens.
‘Shopper breekt aankoopproces vaak af’
Gepubliceerd op 14 november 2012 om 00:00
Reacties 0