Consumenten die in een winkel gebruik maken van een mobiele telefoon doen dat niet alleen om de prijzen van een product te vergelijken. Ze zoeken ook naar productinformatie, en gebruiken daarvoor vaak de mobiele site of app van de retailer. Volgens onderzoek van technologiebedrijf Vibes kunnen retailers hun verkopen stuwen als zij hierop inspelen.
Het bedrijf meldt dat zestig procent van de smartphonegebruikers zijn mobiel wel eens gebruikt bij het doen van een aankoop. 54 procent van deze mobiele shoppers gebruikt zijn smartphone in een winkel om prijzen te vergelijken, 51 procent van de respondenten doet dat om productrecensies op te zoeken en 45 procent heeft wel eens een QR-code gescand om meer informatie te krijgen.
Volgens Vibes kunnen retailers zich met een mobiele strategie bewapenen tegen het zogenoemde ‘showrooming’, waarbij consumenten in de winkel een product bekijken om het later online aan te schaffen. Fysieke winkeliers die een eigen site of app hebben zouden een consument makkelijker kunnen overtuigen om de aankoop in de winkel te doen. Omdat zij in de winkel toegang hebben tot alle informatie op het web, ontbreekt de behoefte om het product online aan te schaffen.
'Smartphone niet alleen prijsvergelijker'
Gepubliceerd op 15 november 2012 om 00:00
Reacties 0