Londen is voor internationale retailers de meest aantrekkelijke vestigingsstad in Europa . Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Destination Europe 2013’ van Jones Lang LaSalle. Voor het onderzoek zijn de expansie en aanwezigheid van 250 internationale retailers in de 57 belangrijkste retailmarkten in Europa geanalyseerd. Na Londen staat Parijs op de tweede plek, gevolgd door Moskou, Milaan en Madrid.
“Londen is voor veel retailers die internationaal willen uitbreiden een springplank”, aldus Richard Dallinga, director retail van Jones Lang LaSalle. Na de succesvolle introductie van het winkelcentrum Westfield Londen is de vraag naar winkelruimte in de belangrijkste winkelstraten toegenomen. Daarnaast spelen ook de aanhoudende marktkansen, het aantal toeristen na de Olympische Spelen, de politieke stabiliteit en een transparante vastgoedmarkt in het Verenigd Koninkrijk een belangrijke rol in de aantrekkelijkheid van de plaats.
Uit het onderzoek blijkt dat Amsterdam uitkomt op een gedeelde veertiende plaats. Internationale retailers als Abercrombie & Fitch en Forever21 toonden in toenemende mate interesse in de Nederlandse hoofdstad. Het tekort aan winkelcentra die voldoen aan de eisen van internationale retailers beperkt echter de uitbreidingsmogelijkheden. Op termijn moet Nederland interessanter worden door diverse (her)ontwikkelingsprojecten in Rotterdam, Den Haag en Utrecht.
Volgens Jones Lang LaSalle liggen de grootste groeikansen voor volwassen, gevestigde retailers in Oost-Europese steden als St. Petersburg, Praag, Istanbul, Warschau en Kiev. "Deze opkomende markten bieden aantrekkelijke kansen voor uitbreiding, omdat de huren er over het algemeen lager liggen dan in volwassen markten en de vooruitzichten voor groei er duidelijk beter zijn", aldus Dallinga.
Duitsland is met München, Berlijn, Hamburg, Frankfurt en Düsseldorf het land met de meeste toplocaties voor internationale retailers.
Reacties 0