Losse webshops, met aparte logistieke stromen, hebben geen toekomst. Enkele toppers daargelaten. Dat stelt Karin Valk, directeur van Valk Software in het novembernummer van RetailTrends. “Pas door een geïntegreerde aanpak van voorraden, orderflow en logistieke stromen wordt een webshop rendabel.”
Ze onderstreept het belang van online en crosschannel en de veranderde consument, maar gelooft niet dat ‘het einde der winkels’ nabij is. “Shoppen is een blijvende behoefte. Maar de moderne mens is ook mobiel, sociaal, online en lokaal. Retailers die daarop inspelen hebben de toekomst. De uitdaging is om de consument door online en mobiel aanwezig te zijn naar de winkel te trekken.”
Volgens haar moet de webshop daarom volledig geïntegreerd zijn met de rest van het bedrijf. “Een database waar zowel de winkel als de webshop op draaien is een absolute randvoorwaarde voor rendabel crosschannel retailen. In die ene database worden alle data en transacties gelogd, zodat je altijd en overal beschikt over actuele informatie.”
Valk meent dat zo’n dashboard, dat Valk Software aanbiedt, in zekere mate grip geeft op de financiële situatie. “Het voorraadbeheer wordt verbeterd en de omloopsnelheid en marges verhogen. Ook drukt het de kosten voor beheer.”
Lees het hele interview met Karin Valk in RetailTrends nummer 11. Klik hier voor een (proef)abonnement op RetailTrends. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Reacties 0