‘Showrooming onderdeel vraag en aanbod’

Showrooming is gewoon onderdeel van het spel van vraag en aanbod. 'Klantjekapen' hoort bij het concurrentiespel, stelt Toine van der Heijden in een artikel in het novembernummer van RetailTrends. 

Het fenomeen dat klanten prijzen vergelijken in de winkel met behulp van hun mobiel, wordt soms gestimuleerd door online prijsvechters om klanten te kapen van gevestigde retailers, maar niets weerhoudt winkelketens om dat spel zelf ook te spelen.

Bovendien hebben lokale winkels ook voordeel van klanten die zich vooraf op internet oriënteren om vervolgens beter geïnformeerd hun aankoop in de winkel te doen. Webshops beklagen zich daar niet over.

Showrooming is overgewaaid uit Amerika. Daar is het een echte trend, en niet alleen een initiatief van klanten die willen vergelijken; daar bieden webwinkels prijsvergelijkers en zijn er zelfs zelfstandige diensten zoals ShopSavvy. Die app herkent producten op basis van barcodes en maakt vervolgens een vergelijking met prijzen uit zijn database.

In Nederland loopt het nog niet zo’n vaart. Er wordt wel vergeleken, maar dat doen de meeste consumenten waarschijnlijk thuis op hun pc of tablet. En dat soort vergelijkingen heeft ook effect op de verkoop bij gewone winkels.

Lees het hele artikel over showrooming in RetailTrends nummer 11. Klik hier voor een (proef)abonnement op RetailTrends. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!