Britse supermarkten misleiden consumenten door de prijzen van producten omhoog te gooien voor ze in de aanbieding gaan. Consumenten besparen hierdoor helemaal niet zoveel als hen wordt voorgehouden, zo meldt consumentenorganisatie Which? op basis van eigen onderzoek. De organisatie vergeleek een jaar lang drieduizend prijzen van supermarktketens Asda, Tesco, Sainsbury’s, Waitrose en Ocado.
Supermarkten bieden vaak multibuy deals, waarbij een product relatief voordeliger is als de consument er twee of meer van aanschaft. Tien procent van deze multibuy deals werd flink in prijs verhoogd voordat de aanbieding begon. Zo verkocht Asda gewoonlijk pizza’s voor 1 pond, terwijl het product in de aanbieding 2,50 pond kostte. Twee pizza’s gingen voor de ‘actieprijs’ van 4,50 pond over de toonbank, terwijl de reguliere prijs van twee pizza’s op twee pond lag.
Volgens Which? moeten supermarkten een consistente prijsvoering hanteren, ook op producten die in de aanbieding zijn. Daarnaast stelt de organisatie dat consumenten de voorkeur geven aan een gewone korting, in plaats van een multibuy-deal. “Consumenten hebben geen zin om uit te rekenen welk product bij welke aantallen het voordeligst is. Zeker nu steeds meer gezinnen op hun budget moeten letten, is het belangrijk dat supermarkten hun aanbiedingen zo duidelijk mogelijk communiceren.
‘Britse supermarkten misleiden consument’
Gepubliceerd op 19 november 2012 om 00:00
Reacties 0