Eén op de vijf online shoppers krijgt namaakproducten te zien als hij naar koopjes zoekt. Dat blijkt uit een rapport van Marktmonitor en Nielsen over de relatie tussen online shoppers, hun zoektermen en de websites waarop ze terechtkomen.
Twintig procent van de consumenten die zochten op termen als ‘goedkoop’, ‘aanbieding’, of ‘outlet’ belandde op websites die namaakgoederen aanbieden. Blijkbaar verlaten zij de website niet direct, aangezien het conversiepercentage van deze bezoeken een stuk hoger ligt dan het conversiepercentage van bezoekers aan legitieme websites.
“Deze resultaten weerleggen de algemene opvatting dat consumenten die namaakgoederen kopen in grote mate verschillen van consumenten die legitieme producten kopen”, aldus Eric Solomon van Nielsen, leverancier van data over consumentengedrag. Volgens de onderzoekers zoekt vijf procent van de koopjesjagers bewust naar namaakproducten.
De onderzoekers raden consumenten aan om in de decembermaand extra waakzaam te zijn wanneer zij online winkelen. Veel namaakgoederen worden namelijk zo geprijsd dat ze lijken op legitieme producten die in de aanbieding zijn. De producten worden aangeboden voor een prijs die twintig tot 25 procent lager is dan de catalogusprijs, waardoor het lijkt op een aanbieding die men vaak ziet in de uitverkoop. Dit gevoel wordt versterkt doordat websites die namaakproducten aanbieden steeds vaker (beeld)materiaal uit marketingcampagnes van bekende merken gebruiken.
'Veel namaakproducten online'
Gepubliceerd op 20 november 2012 om 00:00
Reacties 0