'Alleen-pinnen-kassa' rukt op

Steeds meer Nederlandse supermarkten werken met kassa’s waar je alleen met een pinpas kunt betalen. Aan het einde van 2012 heeft één derde van alle supers in Nederland een ‘alleen-pinnen-kassa’. Het aantal supers dat één of meerdere zogeheten pinkassa’s installeerde, nam dit jaar toe van 478 naar 1326. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen (SBEB).

Veiligheid is voor supermarkten de belangrijkste reden om over te gaan op pinkassa’s. “Minder cash in huis maakt zowel ons als de klant minder kwetsbaar”, legt Cees van Vliet, directeur winkels en distributie van Albert Heijn, uit. Ook levert het alleen pinnen supers geld op, omdat bijvoorbeeld het opmaken van de kassa minder tijd kost. Supermarkten besparen tussen de 560 en 970 euro per jaar voor elke kassa die ze ombouwen tot een pinkassa.

De ketens Albert Heijn, Deen, Coop en Lidl hebben daarom inmiddels in nagenoeg al hun filialen enkele pinkassa’s geïnstalleerd. Jumbo en Aldi nog niet. Zij vinden het ‘nog niet in hun formule passen’. “We kunnen dan onze kortewachttijdgarantie, waarbij de vierde wachtende in de rij zijn boodschappen gratis krijgt, niet meer realiseren”, zegt Jolieke van der Rest van Jumbo.

Toch verwacht de SBEB dat ook deze supermarkten de pinkassa’s zullen omarmen. Al betekent dat niet dat er niet meer met cash betaald kan worden. Alleen supermarktketen Marqt kent nog enkel pinkassa’s, de andere supers behouden kassa’s waar je met contant geld kunt betalen.

Zeventig procent van de klanten geeft aan ‘geen moeite te hebben met pinkassa’s’. Niettemin rekent slechts vier procent van de consumenten in de super af met een pinpas, blijkt uit het onderzoek van de SBEB. Volgens Cees van Vliet komt dat door de kleine boodschappen. “Er is nog altijd dat idee dat je een pakje kauwgom niet mag pinnen of dat je daarvoor extra kosten moet betalen. En dat is dus niet zo.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!