'Winkelvastgoed afstemmen op consument'

Vastgoeddisciplines en politiek moeten herbezinnen op de randvoorwaarden waarmee de vitaliteit van steden kan worden versterkt. Dat stelt Johan Haringsma, directeur research & consultancy van de WPM Groep in het novembernummer van RetailTrends. “Beleving en de behoefte van gebruikers zijn steeds belangrijker en daardoor behoeft het vastgoedproces andere accenten.”

De vastgoedpraktijk heeft zich volgens hem jarenlang gekenmerkt door een lineair proces van planning en realisatie waarin verschillende disciplines acteerden, hun eigen rol speelden en weinig risico liepen. “Door de verandering in de markt zal deze werkwijze worden aangepast. Eén van de principes die een rol gaan spelen is die van ketenomkering, gecombineerd met ketenintegratie.”

De WPM Groep-directeur verwacht dat de eindgebruikers centraal komen te staan in het plan- en realisatieproces. Social media gaat die ketenomkering volgens hem steeds meer faciliteren.

Haringsma voorspelt dat het veranderingsproces kan worden gemarkeerd aan de hand van vijf punten:

1. Wensen en behoeften van burgers en consumenten centraal
2. Balans tussen productiviteit en innovatie.
3. Samenhang van functies en locaties.
4. Focus op uniciteit en authenticiteit.
5. Keuzes maken in beleid en bestuur.

Lees het hele betoog van Johan Haringsma in RetailTrends nummer 11. Klik hier voor een (proef)abonnement op RetailTrends. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!