Het aantal consumenten dat slachtoffer wordt van neppe webshops blijft stijgen. De oplichters zetten vaak onrechtmatig logo’s van keurmerken op hun site, waardoor de consument op het eerste gezicht niet kan zien dat de webshop onbetrouwbaar is. Consumenten worden hierdoor voor grote bedragen opgelicht, zo blijkt uit een rapport van het Landelijke Meldpunt Internet Oplichting (LMIO).
Consumenten maakten sinds oktober 2010 81 duizend meldingen van oplichting bij het LMIO. Dit leidde tot 36 duizend bruikbare aangiftes die verder zijn onderzocht. Om oplichting te voorkomen raadt het LMIO consumenten aan om Consuwijzer.nl te raadplegen voor zij een aankoop doen.
Als het keurmerk van een webshop niet in het register van de Consuwijzer staat, is de kans groot dat er sprake is van een fake webshop. Op Mijnpolitie.nl kunnen consumenten bovendien de gegevens van de verkoper invoeren, om erachter te komen of de verkoper bekend is bij de politie.
Sinds oktober 2010 werd er op die website door 3,5 miljoen mensen gecontroleerd of de verkopende partij wel te vertrouwen was. In 170 duizend gevallen raadde de website de aankoop af. “Het is belangrijk dat we consumenten wijzen op een checkfunctie. Aan dure spullen die tegen bodemprijzen worden aangeboden zit bijna altijd een luchtje”, aldus Harry Jongkind, landelijke coördinator bij de politie van het LMIO. “Geloof niet in sprookjes.”
Het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting is in 2010 opgezet door de politie, het Openbaar Ministerie en Marktplaats.nl om internetoplichting te bestrijden en de aangifte te vereenvoudigen. Consumenten hoeven niet naar het politiebureau te gaan, maar kunnen vanuit hun eigen huis melding doen van oplichting.
Aantal internetoplichters neemt toe
Gepubliceerd op 22 november 2012 om 00:00
Reacties 0