'Samenwerking multibrand retailer en merk nodig'

Kleinere multibrand retailers hebben meer behoefte dan ooit aan samenwerking met het merk. Door de oriëntatieverschuiving naar online, de recessie, hoge huurprijzen en meer uitverkopen staat bij hen het water aan de lippen. Samenwerking met het merk moet uitkomst bieden. Dat blijkt uit onderzoek van PostNL e-Commerce onder 86 winkelketens met meerdere kledingmerken en maximaal tien filialen.

PostNL concludeert dat het merk een sleutelrol speelt in de toekomst van de multibrandwinkel en adviseert de handen ineen te slaan om in te spelen op de cross-channel winkelbehoefte van de consument. Bijvoorbeeld door het beschikbaar maken van de online voorraad van het merk bij de multibrandretailer, voor online instore sales. Of het bestellen op de website van het merk en ophalen in een multibrand winkel.

Retailers kunnen zo profiteren van extra (online) verkopen, zonder de kosten voor eigen webshop te hoeven dragen, terwijl merken de retailer aan zich binden en daardoor hun exposure en bereik vergroten. Dat zou het merk anders zelf moeten organiseren als de multibrand retailer wegvalt.

Volgens PostNL hebben de winkels het momenteel moeilijk doordat hun oude businessmodel niet meer aansluit op de huidige tijd. De kracht van de multibrand winkel was altijd dat er verschillende merken vergeleken konden worden, stelt de bezorger. Maar het oriëntatieproces van de klant is naar online verschoven doordat daar een breder assortiment en grotere voorraad wordt aangeboden. Het aantal cross-channel kopers kent volgens het bedrijf daardoor een enorme groei.

Ondertussen proberen de multibrand retailers het tij te keren door online initiatieven. Momenteel is al 79 procent van de onderzochte retailers online actief, terwijl vijftien procent daadwerkelijk online verkopen kan genereren vanuit een webshop. Al loopt dat in 2013 waarschijnlijk op tot 28 procent. Op het web is het voor hen echter lastig om eenzelfde webwinkelervaring te kunnen bieden als grote spelers als Zalando en Wehkamp. Eén op de vier startende webwinkels moet daardoor binnen twee jaar stoppen, bleek eerder al uit een rapport van Thuiswinkel.org.

De Fashion Mirror van IG&H liet eerder al zien dat samenwerking voor zowel merk als retailer omzetpotentieel biedt, met als belangrijkste pijlers markdowns en lost sales.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!