'IKEA heeft meest duurzame imago'

IKEA heeft het duurzaamste imago van Nederland. Dat blijkt uit de Sustainable Image Index 2012, een jaarlijks onderzoek onder 1050 consumenten naar de beeldvorming van duurzame organisaties. Het is voor het derde jaar op rij dat het Zweedse woonconcern door Nederlandse consumenten als meest duurzaam wordt gezien.

FrieslandCampina en Rabobank completeren de top drie. De zuivelcoöperatie stijgt vijf plaatsen ten opzichte van vorig jaar. Daarmee behoort het, samen met Heineken en Eneco, tot de snelste stijgers. Opvallend is dat zij en IKEA allen een serieuze business case hebben gemaakt van duurzaamheid; zij zien duurzaamheid een bron om waarde toe te voegen in plaats van schadelastbeperking. HEMA staat op plek vier. Ten opzichte van vorig jaar zijn Apple en de Bijenkorf dit jaar de verliezers.

In het onderzoek is niet alleen gemeten wie het meest duurzaam is, maar ook wat een duurzaam imago maakt. Er blijkt dat duurzaamheid getoetst moet worden op vier pijlers. Planet, People, Persistence en Performance (planeet, mens, volharding en prestatie).

Naast de twee traditionele pijlers (Planet en ‘People) blijkt dat mensen duurzaamheid afleiden uit de intenties van organisaties om te blijven bestaan: ‘persistence’. Hiervoor zijn factoren van belang zoals openheid, transparantie en een langetermijnvisie. Ook het algemene beeld van de kwaliteit van de organisatie en haar producten of diensten speelt mee: de ‘Performance’. Planet weegt het zwaarst mee in de beeldvorming (42 procent) gevolgd door Persistence (36 procent), Performance en People (beiden elf procent). Het belang van elke pijler varieert per sector.

De Sustainable Image Index is een jaarlijks terugkerend onderzoek naar de beeldvorming van duurzame organisaties. In 2010 werd het onderzoek voor het eerst in Nederland uitgevoerd, waar het in 2011 en 2012 is herhaald. In 2011 werd het onderzoek daarnaast in Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië uitgevoerd.

De top tien organisaties met het duurzaamste imago:

1. IKEA
2. FrieslandCampina
3. Rabobank
4. Hema
5. Philips
6. Jumbo
7. bol.com
8. Siemens
9. Samsung
10. Toyota

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!