'Jumbo geen bedreiging voor Albert Heijn'

Jumbo vormt geen bedreiging voor de nummer één positie van Albert Heijn. Dat stelde topman Sander van der Laan tijdens een bijeenkomst met financiële analisten in de Amerikaanse stad Philadelphia, zo schrijft Distrifood online. “We zien een sterke nummer twee, maar onze positie in de markt is sterk genoeg om ermee te concurreren.”

Volgens Van der Laan staat Albert Heijn sterk in zijn schoenen, doordat de keten op eigen kracht weet te groeien. Jumbo heeft zijn positie voornamelijk te danken aan aquisities, ziet de algemeen directeur. De identieke omzet van Albert Heijn groeit dan ook al jarenlang harder dan de identieke omzet van Jumbo. Alleen in 2009 liet Jumbo een sterkere groei zien.

Tijdens de bijeenkomst beweerde Van der Laan dat meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens Albert Heijn bezoekt, terwijl nog geen twintig procent Jumbo aandoet voor de boodschappen. Vandaar ziet hij dan ook geen reden om individuele winkels aan te passen, wanneer een Jumbo zich in de directe omgeving vestigt. “Jumbo bouwt C1000-winkels om tot de eigen formule. Die zaken liepen al goed en kenden al een hoge omzet per vierkante meter. Ik verwacht weinig upside.”

Wel scoorde Jumbo, na AH XL, het beste op klanttevredenheid in het Zomerrapport van GFK. Albert Heijn kwam uit op plaats vijf in het rapport en dat moet volgens Van der Laan in de toekomst veranderen. “We horen op nummer één en twee te staan van de kwaliteitsladder.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!