De markt voor online boodschappen kan de komende zeven jaar groeien naar vijf miljard euro. Dat schrijft het ING Economisch Bureau in haar sectorvisie supermarkten. Supermarktorganisaties krijgen hierdoor de mogelijkheid om hun leidende positie binnen de foodretail te versterken.
Verschillende ontwikkelingen wijzen er volgens de ING op dat er veel groei te behalen is binnen de markt van internetsupermarkten. Zo worden er veel investeringen gedaan in online distributiemodellen, zoals het opzetten van afhaalpunten, ontwikkelen van software en het opleiden van personeel. Daarnaast spelen de opkomst en het succes van webwinkels op het gebied van non-food, het aandeel van online boodschappen in onze buurlanden en het gemak om voor grote boodschappen de deur niet meer uit te hoeven een zeer belangrijke rol in de verwachtingen.
Volgens ING zal het winkellandschap veranderen door het dalende aantal supermarktformules en de groei van de overgebleven ketens. Door de focus van de supermarktorganisatie op formulepositionering, inkoop en de logistieke processen, ligt er voor de ondernemer nog meer nadruk op de winkelvloer. “Zelfstandigen onderscheiden zich door de interactie met klanten op te zoeken, uit te blinken in personeelsmanagement en loonkostenbeheersing, te sturen op het voorkomen van derving en in te spelen op de lokale marktbehoefte”, aldus Dirk Mulder, sectormanager food & retail.
“De voornaamste uitdaging voor de verdere groei van online verkoop is om interessante doelgroepen zoals gezinnen, welgestelde ouderen en kleine bedrijven via het juiste model te bedienen”, aldus ING. De financiële dienstverlener verwacht dat het belang van de online supermarkt in 2020 is gegroeid naar vijftien tot twintig procent.
'Omzet online supers naar vijf miljard'
Gepubliceerd op 3 december 2012 om 00:00
Reacties 0