'AH overlegt niet over betalingskorting'

Albert Heijn voert de eenzijdige betalingskorting aan leveranciers gewoon door zonder beloofd overleg. Ondanks eerder gemaakte excuses voor de brief waarin de korting meegedeeld werd, is de supermarkt niet van houding veranderd. Dat zeggen een aantal fabrikanten maandag in Het Financieele Dagblad.

In september kondigde Albert Heijn aan dat het haar leveranciers met ingang van 17 september twee procentpunt minder zou gaan betalen, om de kosten van de expansie te delen. Na vele protesten maakte AH-directeur Sander van der Laan excuses voor de ‘dwingende brief’ waarin de maatregel werd aangekondigd. Hij noemde het gebruikte middel een ‘inschattingsfout’. Van der Laan zei desondanks toen al dat de supermarkt zich aan de inhoud van de brief vast bleef houden.

Wel wilde de directeur de korting voortaan in ‘één-op-éénonderhandelingen’ verder gestalte geven, in plaats van deze blind door te voeren bij alle AH-leveranciers. Maar dat is niet gebeurd, zegt een fabrikant in de krant. “In de betaalronde van november haalt AH de extra twee procent betalingskorting gewoon van de betaling af. En dat gebeurt zonder enige communicatie of onderhandelingen vanuit Albert Heijn.”

Ook een andere leverancier geeft aan dat de twee procent gewoon is opgeëist. Toen de fabrikant de korting weigerde, meldde AH de korting van de rekening te halen. De supermarkt bond pas in toen de leverancier dreigde de leveranties te staken. Ook anderen voelen zich voor het blok gezet. Met Albert Heijn ‘valt niet te praten’, zegt een voedingsfabrikant. “Dit is arrogantie van de macht ten top en mooi weer spelen naar de consument over de rug van leveranciers. De leden van de FNLI zouden unaniem tot een leveringsstop moeten besluiten.”

Van der Laan zegt zich niet in de kritiek te herkennen. “Ik heb gezegd dat we altijd in overleg en met wederzijds goedvinden de voorwaarden vaststellen.” Volgens hem is het vooral ‘gezeur’ bij de media. “Zaken tussen inkopers en leveranciers escaleren regelmatig. Ik heb dan de uitdaging om af te wegen of iets gezeur is of dat er werkelijk iets aan de hand is. Aan de andere kant zijn de inkoopprijsstijgingen die fabrikanten niet voorstellen niet in lijn met wat aan de verkoopkant reëel is.”

Eerder: Groei kost fabrikant geld

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!