Starbucks heroverweegt Britse belastingafdracht

Starbucks gaat mogelijk iets doen aan de beperkte belastingafdracht in Groot-Brittannië. De koffieketen zegt daarover in gesprek te zijn met de belastingdienst en het ministerie van Financiën. Of Starbucks daadwerkelijk meer belastingen gaat betalen, zoals de krant The Sunday Times schrijft, wil het concern niet bevestigen.

Wel zegt het 'meer te willen doen' om het vertrouwen van klanten en werknemers te herwinnen en te behouden. Dat werd beschaamd toen Britse media vorige maand berichtten dat Starbucks, zonder een wet te overtreden, de afgelopen jaren nauwelijks belastingen in Groot-Brittannië heeft betaald. Dat was mogelijk door verschillende belastingconstructies die veel meer internationale bedrijven gebruiken.

Nederland is een belangrijke spil in dat fiscale web. Multinationals deponeren hun merkrecht vaak in Nederland omdat de Nederlandse Belastingdienst verdragen heeft afgesloten met allerlei andere landen. Daardoor mag de fiscus met elk bedrijf aparte afspraken maken over de inkomende royalty’s. Die zogeheten ‘tax ruling’, kan zorgen voor een belastingvoordeel van meer dan 23 procentpunt. Andere landen lopen daardoor belastinginkomsten mis.

Zo laat Starbucks dochterondernemingen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk royalty’s betalen aan het in Nederland gevestigde Starbucks Coffee Ema bv. Daardoor zijn die ondernemingen in die drie landen verlieslatend volgens de jaarverslagen en wordt er geen vennootschapsbelasting betaald. De royalties worden in Nederland lager belast en vervolgens onbelast doorbetaald aan het hoofdkantoor in de Verenigde Staten.

Een Britse overheidscommissie publiceert deze week een rapport over de belastingontduiking door grote bedrijven.

Eerder: Internationale retailers ontwijken belasting via Nederland

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!