'Starters hebben weinig kans in supermarktbranche'

Het is voor beginnende ondernemers haast onmogelijk om een supermarkt te beginnen of een bestaande supermarkt over te nemen. Voor het starten van een onderneming is namelijk een steeds grotere investering nodig. Dat zegt ING-econoom Thijs Geijer in dagblad De Gelderlander. "Die investering is voor beginnende ondernemers niet meer op te brengen."

Volgens Geijer draait de supermarktbranche nu vooral om ondernemers die al langer met een eigen winkel opereren. "Als zelfstandigen een winkel overnemen, betreft het vaak een winkelier die al een andere supermarkt van de formule heeft. Die ondernemers hebben bewezen dat ze het kunnen. Het gaat vaak om winkels die een weekomzet van twee ton draaien. Dat is niet niks."

Onderzoeksbureau Locatus berekende dat er maar weinig kleine supermarktondernemingen zijn die starters kunnen overnemen. De gemiddelde supermarkt is ten opzichte van 2005 met vijftien procent gegroeid. De gemiddelde supermarkt heeft nu een oppervlakte van 884 vierkante meter. Het aantal supermarkten daalde ondertussen met drie procent. Locatus wijt deze plotselinge schaalvergroting vooral aan de consolidatie in de branche.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!