Vastgoedbelegger Corio is van plan zijn kleinere winkelcentra af te stoten. Het bedrijf wil de komende drie tot vier jaar zijn zogenaamde Traditional Retail Centres (TRC) verkopen, dat een waarde vertegenwoordigt van ongeveer 1,4 miljard euro. Corio gaat zich voortaan richten op het concept 'Favorite Meeting Places' (FMP).
Corio merkt dat FMP, nu al ongeveer tachtig procent van haar portefeuille, een hogere kapitaalwaarde en een steviger groei van de kasstroom met zich meebrengt. De kleinere winkelcentra generen over het algemeen lagere huurinkomsten en trekken minder klanten dan de grotere centra. Eerdere beleggingen in FMP laten volgens Corio al ‘duidelijk betere’ resultaten zien in onder meer de groei van de netto huurinkomsten.
TRC vertegenwoordigt ongeveer twintig procent van de totale portefeuille van Corio. Vanwege het afstoten van dit segment en daarmee een kleinere omvang van de vastgoedportefeuille, verlaagt Corio mogelijk haar dividend. Het wil tachtig tot negentig procent van zijn totale directe resultaat gaan uitkeren in plaats van het dividend elk jaar te verhogen met het gemiddelde inflatiepercentage in de eurozone.
“Wanneer je projecten verkoopt maar het dividend laat stijgen, kom je op een gegeven moment in de situatie dat je meer uitgeeft dan er aan kasmiddelen binnenkomt'', legt een woordvoerster van Corio die beslissing uit. "Op 30 september was het netto theoretische rendement voor FMP 6,4 procent en voor TRC 7,5 procent, waarmee het lagere algemene risicoprofiel van de FMP-portefeuille is aangetoond'', aldus het vastgoedbedrijf.
Corio verwacht een gemiddelde stijging van de nettohuurinkomsten bij FMP van vier tot zes procent per jaar. De verkoopopbrengst gebruikt Corio voor het verlagen van zijn schulden en voor de financiering van nieuwe projecten.
Reacties 0