De voedselindustrie houdt zich online vaak niet aan de reclameregels die voor kinderen gelden. Dat meldt de Reclame Code Commissie.
De overheid en het bedrijfsleven scherpten de regels voor kinderreclame in 2010 aan, om kinderen te beschermen en kinderobesitas tegen te gaan. Zo is het voor marketeers verboden om reclameuitingen op kinderen onder de zeven jaar te richten. Bij kinderen van zeven tot en met twaalf jaar moeten foodretailers terughoudend te werk gaan.
Bedrijven lijken zich hier in de traditionele media (televisie, bioscoop, gedrukte media) goed aan te houden. Online is dit echter een ander verhaal. Zo organiseren voedselbedrijven geregeld winacties op websites voor kinderen. Zij kunnen bijvoorbeeld sporttassen, skelters en zelfs smartphones winnen als zij aan bepaalde acties meedoen. De Reclame Code Commissie wijst bedrijven er nog eens extra op dat de regels omtrent reclame ook gewoon online gelden.
'Foodbranche negeert kinderreclameregels'
Gepubliceerd op 4 december 2012 om 00:00
Reacties 0