Mannen doen vaker aankopen via internet dan vrouwen. Dat blijkt uit het Koopstromenonderzoek Randstad 2011. Het oriëntatieverschil tussen de geslachten is de afgelopen jaren wel afgenomen. Van het mannelijk geslacht zegt 79 procent online te shoppen, bij vrouwen is dat 72 procent.
Volgens het onderzoek, waarvoor 70.000 huishoudens werden ondervraagd in de provincies Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland, komt dit vooral doordat mannen meer websurfen. Ook speelt het een rol dat veel producten die online beschikbaar zijn, zoals elektronica-artikelen, populairder zijn bij mannen. Verder houdt de man van het gemak en de efficiëntie dat internet biedt, waardoor zij er niet op uit hoeven.
Ook het bedrag per aankoop is bij mannen groter. Zij geven op internet gemiddeld 135 euro per aankoop uit, vrouwen 95 euro. Mannen kopen vooral meer electro-artikelen. Vrouwen kopen juist veel vaker kleding, terwijl zij ook andere mode- en luxeartikelen meer via internet bestellen dan de man.
Van alle online aangekochte artikelen is acht procent tweedehands. Daarvan is ongeveer de helft een vrijetijdsartikel. Bij vrouwen is de internetoriëntatie op tweedehands producten op jonge leeftijd het grootst. Bij mannen is het verschil naar leeftijd minimaal.
De actiefste groep internetshoppers is tussen de 26 en veertig jaar. Zij zijn vertrouwd met ICT-gebruik en hebben vaak als werkende een groter besteedbaar inkomen. De leeftijdsgroep 41-55 jaar blijkt niets onder te doen voor de groep achttien tot 25-jarigen. Dit vormt volgens de onderzoekers een ‘bevestiging van de kleiner wordende verschillen in het internetgebruik en de mate van internetwinkelen naar leeftijd’.
Overigens kopen ouderen boven de zeventig amper online, terwijl dat leeftijdseffect minder sterk te zien is bij de frequentie waarmee winkelcentra worden bezocht. In het onderzoek wordt geconcludeerd dat ouderen daarom voor winkelcentra een belangrijke klantgroep blijven, zeker met de toekomstige vergrijzing in het vooruitzicht. Een ‘al te eenzijdige focus op het nieuwe winkelen, kan wat dit betreft ook averechts werken’.
De verschillen in opleidingsniveau zijn minder groot. Hoger opgeleiden blijken weliswaar vaker dan middelbaar en lager opgeleiden een artikel te kopen via internet, maar het gemiddeld uitgegeven bedrag verschilt amper. Respondenten uit de drie verschillende niveaus gaven gemiddeld iets meer dan honderd euro uit per aankoop.
Kijk voor een grafiek over de oriëntatieverschillen tussen man en vrouw per artikelgroep op de Facebook-pagina van RetailTrends.
Reacties 0