Nederlandse supermarkten schroeven de promotiedruk dit jaar op met fors meer folderaanbiedingen. Cijfers van PCNData laten zien dat het aantal folderpromoties in de eerste negen maanden van 2012 op 76 duizend lag, een stijging van drie procent ten opzichte van een jaar eerder.
Vooral Jumbo gooide meer producten in de aanbieding. Het aantal acties van de keten lag in de eerste drie kwartalen van dit jaar 61 procent hoger dan tijdens diezelfde periode in 2011. Supercoop en Coop boden respectievelijk 33 en 25 procent meer acties en Albert Heijn lokte klanten met 31 procent meer folderpromoties.
PCNData denkt dat supermarkten op deze manier de C1000 klant voor zich willen winnen. “De slag om de C1000 klant is in volle gang”, verklaart PCNData-directeur Ruben Boas de stijging. “Supermarkten proberen met prijs- en bulkacties in de folders deze actiegevoelige klanten aan te trekken.” C1000 zelf zat de afgelopen negen maanden echter niet stil. De supermarktketen bood de klant 35 procent meer folderpromoties dan vorig jaar.
Retailexperts verwachten dat de promotiedruk voor supermarkten zal afnemen als de C1000-formule verdwijnt. “Dat is ook nodig, want Nederlandse supermarkten realiseren lage marges. De winstmarge is vaak niet veel hoger dan twee procent. Slechts in enkele andere Europese landen zijn de prijzen lager”, zegt Boas.
Supermarkten verhogen promotiedruk
Gepubliceerd op 6 december 2012 om 00:00
Reacties 0