Bedrijven kunnen flink op hun productie- en distributiekosten besparen als zij de ontwikkeling van nieuwe producten vereenvoudigen. Dat meldt Roland Berger Strategy Consultants op basis van een eigen studie.
Volgens het consultancybureau komen er meer producten op de markt die steeds korter meegaan. Consumenten stellen steeds hogere en specifiekere eisen, waardoor bedrijven continu onderscheidend willen zijn. Hierdoor is de verscheidenheid aan producten de afgelopen vijftien jaar verdubbeld en is de levenscyclus met een kwart afgenomen. Dit leidt volgens Roland Berger tot een explosie van onnodige kosten in economisch zware tijden.
“Bedrijven maken de fout bij de ontwikkeling van nieuwe producten álle onderdelen uniek te willen maken”,zegt Alexander Belderok, partner bij Roland Berger in Nederland. “ Standaardiseer processen en maak vaker gebruik van dezelfde basis onderdelen.”
Belderok noemt daarbij het voorbeeld van Volkswagen, dat een standaard onderstel heeft ontwikkeld dat onder meer dan veertig nieuwe modellen wordt geplaatst. Daarmee worden aanzienlijke besparingen behaald en blijft de auto voor de consument betaalbaar. “Er blijft zodoende meer tijd en geld over om te investeren in écht onderscheidende onderdelen die ook voor de consument herkenbaar zijn”, aldus Belderok.
Belderok noemt de auto- en consumentengoederenindustrie een schoolvoorbeeld als het gaat om het terugdringen van onnodige productie- en distributiekosten. De technische, chemische en farmaceutische industrie kunnen hier een voorbeeld aan nemen. Deze sectoren zagen het aantal producten in de afgelopen vijftien jaar met 116 tot 213 procent toenemen.
Uit de studie van Roland Berger blijkt dat chemiebedrijven tot 49 miljard euro per jaar kunnen besparen op productie- en materiaalkosten. Technische en farmaceutische bedrijven kunnen respectievelijk 54 en negen miljard euro besparen.
'Bedrijven moeten productie vereenvoudigen’
Gepubliceerd op 6 december 2012 om 00:00
Reacties 0