Het traditionele reisbureau lijkt te verdwijnen uit het straatbeeld. In 2015 zal, ten opzichte van 2009, nog maar twintig procent van de fysieke reiswinkels bestaan. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek van ABN Amro.
De bank voorspelde in 2009 al een kaalslag onder de reisbureaus. Boekingen worden zo vaak via internet gedaan dat er voor de fysieke winkels amper broodwinning overblijft. Marktvorser GfK berekende dat zes jaar geleden twee derde van de pakketreizen via een reisbureau werden gekocht, in 2011 was dat aandeel gehalveerd.
Onder meer daarom maakte Henk van de Broek vorige week bekend zijn belang in reisbureauketen D-reizen af te willen stoten en trekt het Zwitserse Kuoni zich terug uit de Nederlandse markt. Vooral de algemene reisbureaus verdwijnen. De winkels die overblijven specialiseren zich vaak in bijvoorbeeld cruises of avontuurlijke reizen.
Overigens meldde het CBS vorige week nog dat de omzet van reisbureaus in het afgelopen zomerkwartaal nog 8,5 procent is gegroeid ten opzichte van een jaar eerder, al komt dit vooral doordat het derde kwartaal van vorig jaar ‘erg slecht’ was.
Eerder: D-reizen in de etalage
Reacties 0