‘Multichannel consument doet langer over aankoop’

Het aankoopproces van consumenten duurt twee keer langer dan tien jaar geleden door de opkomst van internet en smartphones. In 2002 waren consumenten gemiddeld 5,2 dagen bezig met de aanschaf van grotere items als televisies of wasmachines. Tegenwoordig zitten er 10,3 dagen tussen de eerste oriëntatie en de aankoop, zo blijkt uit het onderzoek ‘Thriving in a Multichannel World’ van Conlumino.

Het onderzoek laat zien dat het aankoopproces niet alleen over een langere periode wordt verspreid, maar op zichzelf ook meer tijd in beslag neemt. Consumenten besteden tegenwoordig gemiddeld 5,5 uur aan de aankoop van een groot product. Tien jaar geleden was dat nog 2,5 uur.

De klant trekt er dus veel meer tijd voor uit om via verschillende kanalen tot de beste aankoop te komen. De meeste producten worden nog in de winkel gekocht, maar consumenten oriënteren zich tegenwoordig het liefst op internet. Slechts 7,6 procent van de consumenten doet zijn research, zijn aankopen en zijn retouren op één en het hetzelfde kanaal. Conlumino noemt ‘engagement’ daarom het sleutelwoord voor retailers. Zij kunnen klanten aan zich binden door op elk kanaal relevante en consistente informatie te bieden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!