Albert Heijn XL wordt van alle supermarktformules het meest gewaardeerd. De keten is eerste geworden in het Kerstrapport 2012, een supermarktonderzoek van GfK Panel Services en Foodmagazine. AH XL trekt daarmee voor de zevende keer in acht edities aan het langste eind.
Met een 7,89 is er sprake van een significante verbetering voor de XL-versie van Albert Heijn ten opzichte van het Zomerrapport 2012, waarin het ook bovenaan eindigde. Toen loste het Jumbo af als nummer één. In het Kerstrapport is Jumbo nu ook voorbijgestreefd door Jan Linders, dat tweede werd. Samen met Boni behoort Jan Linders tot de positieve uitschieters. Ook bij deze formules is de verbetering significant.
De totale waardering van supermarkten lag nooit eerder zo hoog met een gemiddelde score van 7,43. Vooral de opkomst van de discounters is opmerkelijk. Lidl bijvoorbeeld stormt met haar hoogste beoordeling ooit en een achtste plek de top tien binnen. Overigens is er ook een primeur voor Aldi, de Duitse discounter scoort voor het eerst hoger dan een zeven. Daarmee eindigt het wel opnieuw als laatste.
De ranking van het Kerstrapport:
1 Albert Heijn XL
2 Jan Linders
3 Jumbo
4 Hoogvliet
5 Nettorama
6 Albert Heijn
7 Plus
8/9 Lidl
8/9 Deen
10 Dekamarkt
11 Emté
12 Poiesz
13 Digros
14 Dirk van den Broek
15 Boni
16 MCD
17 C1000
18/19 Bas van der Heijden
18/19 Supercoop
20/21 Vomar
20/21 Coop
22 Spar
23 Aldi
Reacties 0