Het aantal uur dat Nederlanders op social media doorbrengen is de afgelopen twee jaar met vijftig procent gestegen. Onderzoek van Multiscope laat zien dat Nederland vandaag de dag zestig miljoen uur per maand doorbrengt op sociale netwerken. In 2010 was dat veertig miljoen uur per maand.
Vooral Facebook is populair onder Nederlandse consumenten. Het gebruik van de Amerikaanse site is de afgelopen twee jaar verzevenvoudigd. 62 procent van de tijd op social media wordt aan Facebook besteed, terwijl dat twee jaar geleden nog zestien procent was.
93 procent van de dertienduizend respondenten geeft aan te weten wat Facebook is. Bij LinkedIn stijgt de naamsbekendheid van 49 tot 69 procent, terwijl de naamsbekendheid van Hyves behoorlijk daalde. Het aantal ondervraagden dat aangeeft een profiel op dit Nederlandse netwerk te hebben ligt ruim een derde lager dan in 2010.
MultiScope verwacht dat de adoptie van social media de komende jaren behoorlijk groeit. Gebruikers geven aan dat zij de komende jaren nog meer netwerken zullen gebruiken. Vooral LinkedIn kan zich klaarmaken voor een behoorlijke groei. Het onderzoek becijfert dat het gebruik van LinkedIn met vijftien procent zal stijgen. Hyves moet zich daarentegen opmaken voor een daling van 48 procent.
Forse groei in social media-gebruik
Gepubliceerd op 16 december 2012 om 00:00
Reacties 0