Claudia Sträter gebruikt elk social media-kanaal voor een ander doeleinde. Dat zeggen brandmanager Marion Breij en online marketeer Anneriek Menkveld in een interview met FashionUnited.
Het Nederlandse modemerk is actief op Facebook, Twitter, Pinterest, Linkedin en Youtube, maar heeft voor elk kanaal een andere strategie. “We maken momenteel per kanaal een contentplan voor 2013. Twitter is vooral bedoeld voor het beantwoorden van vragen, klachten en complimenten van volgers, terwijl we Facebook gebruiken om trouwe volgers een kijkje achter de schermen te geven”, zegt Menkveld. “Pinterest staat nog in de kinderschoenen. Daar willen we vooral inspirerende foto’s plaatsen die bij Claudia Sträter passen. Zoals het board met invloedrijke vrouwen.”
Het fashionlabel heeft voor de totale social media-strategie wel een procesflow vastgelegd. “Daarin staat bijvoorbeeld hoe snel we reageren en wat we doen bij klachten of complimenten”, vertelt brandmanager Breij. Daarnaast houd ik de ontwikkelingen per platform bij en maak ik analyses. Zo weten we hoe hard we groeien, wat wel en niet werkt en op welk tijdstip een post het best wordt bekeken."
Het merk adviseert retailers om altijd te reageren op berichten van Twitter- of Facebookgebruikers, zelf als het een klacht betreft. “Niet reageren op klachten veroorzaakt alleen maar onrust. Liegen of ontkennen is ook uit den boze. Als je iets fout doet, moet je met de billen bloot.”
Claudia Sträter: voor elk kanaal een andere strategie
Gepubliceerd op 16 december 2012 om 00:00
Reacties 0