Jumbo en C1000 hebben meer omzet behaald in 2012 dan een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers die Jumbo woensdag naar buiten heeft gebracht. De totale consumentenopbrengst van de Jumbo-formules kwam over 2012 uit op €3,228 miljard, een toename van 31,7 procent ten opzichte van 2011.
De autonome omzet van Jumbo steeg in 2012 met 2,7 procent. Daarmee presteerde de formule aanzienlijk beter dan de markt die een groei van 1,2 procent noteerde. De omzetstijging werd mede veroorzaakt door de toename van het aantal winkels van 263 naar 309.
Ook C1000 wist de omzet te laten toenemen tijdens het afgelopen jaar. De opbrengst kwam uit op 4,045 miljard euro, een toename van 1,3 procent. Het aantal winkels van C1000 nam af van 422 naar 385 door ombouw van vestigingen.
Omdat de C1000-omzet vanaf februari 2012 word meegeconsolideerd in de cijfers van Jumbo Groep Holding, wordt er voor C1000 geen autonoom groeicijfer gegeven. De totale omzet van het concern komt over 2012 uit op 6.959 miljoen euro. Aan het eind van 2012 zit Jumbo naar eigen zeggen op een marktaandeel van 21,7 procent, waarvan 10,6 procent van Jumbo en 11,1 procent van C1000.
De resultaten van de zeventien C1000 winkels die al naar Jumbo zijn omgebouwd, liggen boven verwachting. “Wij zien bij de omgebouwde C1000 winkels een gemiddelde omzetstijging van maar liefst vijftien procent, waar we op nauwelijks omzetgroei hadden gerekend”, aldus ceo Jumbo Groep Holding Frits van Eerd. “Aangezien we nog ruim 270 C1000 winkels hebben te gaan, is het nog te vroeg om hier conclusies aan te verbinden, maar bemoedigend is het zeker.”
Van Eerd is tevreden met die cijfers. “2012 was wederom een bijzonder jaar. Naast de afronding van de integratie van Super de Boer en de overname van C1000, hebben we de grootste omzet ooit weten te realiseren en belangrijke stappen gezet in de ontwikkeling van onze Jumbo formule”, zegt hij in een persbericht.
In 2013 worden nog meer dan honderd C1000-winkels omgebouwd tot Jumbo. Daarnaast meldt de topman van Jumbo in Breda de deuren te openen van een 6.000 vierkante meter grote Jumbo winkel die 'zijn weerga in Nederland niet kent en waarmee wij een nieuwe dimensie gaan geven aan de term supermarkt'.
Ondertussen blijft kostenbesparing een belangrijk speerpunt voor de supers. “Onze resultaten zijn goed, maar gezien het dalende consumentenvertrouwen en de teruglopende koopkracht in Nederland, is een beheersbare kostenstructuur essentieel", zegt Van Eerd. "Bovendien is er voor stijgingen van inkoopprijzen of arbeidsvoorwaarden nauwelijks ruimte in deze tijd. Alleen dan zijn wij immers in staat om de laagsteprijsgarantie voor onze klanten blijvend waar te maken en een duurzame en solide groei van ons bedrijf te garanderen.”
Reacties 0