De Nederlandse supermarkten voeren een massale flyeractie om jongeren te wijzen op de strafbaarheid van alcoholbezit onder de zestien jaar. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), koepelorganisatie van de supermarkten en food service bedrijven, ontwikkelde deze flyer in samenwerking met het ministerie. In totaal zullen vijf miljoen flyers worden verspreid.
Met de nieuwe regel, die per 1 januari een feit is, wordt nu ook de jongere aangesproken op zijn gedrag. Volgens het CBL zal de strafbaarstelling preventief werken en geeft de maatregel de mogelijkheid zaken als wederverkoop, waarbij jongeren van zestien jaar of ouder alcohol kopen voor hun jongere vrienden, aan te pakken.
In de flyer wordt gewezen op het feit dat iedereen tot twintig jaar zich moet legitimeren bij de aankoop van alcohol in de supermarkt. Het CBL roept andere verkooppunten van alcohol op om de preventieve maatregel ook onder de aandacht te brengen van hun klanten.
Inschrijven voor de gratis dagelijkse nieuwsbrief? Klik hier
Supers flyeren tegen alcoholbezit jongeren
Gepubliceerd op 2 januari 2013 om 00:00
Reacties 0