'Plofkip' woord van 2012

Het door stichting Wakker Dier geïntroduceerde begrip ‘plofkip’ is verkozen tot het woord van 2012. Met 44 procent van de stemmen bleek het woord favoriet onder de lezers en vakjury van het genootschap Onze Taal.

Het kritische woord is bedacht door campagneleider Sjoerd van de Wouw, die eerder deze maand door beroepsvereniging van communicatieprofessionals Logeion en vakblad Communicatie werd uitgeroepen tot Communicatieman van het Jaar 2012. Volgens hem is een ‘plofkip’ een snelgroeiende kip, die in zes weken tijd wordt vetgemest tot boven de twee kilo. Ze kan dan haar eigen gewicht niet meer dragen.

Wakker Dier wil dat de ‘plofkip’ wordt ingeruild voor fatsoenlijker behandelde kippen met een Beter Leven Ster van de Dierenbescherming. Veel A-merk leveranciers en supermarkt Deen zegden eerder al toe om te schakelen. De stichting blijft ook dit jaar doorgaan met zijn campagne.

Concurrenten van het woord van 2012 waren ‘appen’ en ‘pandapunt’, die respectievelijk veertien en twaalf procent van de stemmen ontvingen.


Inschrijven voor de gratis dagelijkse nieuwsbrief? Klik hier

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!