Het door stichting Wakker Dier geïntroduceerde begrip ‘plofkip’ is verkozen tot het woord van 2012. Met 44 procent van de stemmen bleek het woord favoriet onder de lezers en vakjury van het genootschap Onze Taal.
Het kritische woord is bedacht door campagneleider Sjoerd van de Wouw, die eerder deze maand door beroepsvereniging van communicatieprofessionals Logeion en vakblad Communicatie werd uitgeroepen tot Communicatieman van het Jaar 2012. Volgens hem is een ‘plofkip’ een snelgroeiende kip, die in zes weken tijd wordt vetgemest tot boven de twee kilo. Ze kan dan haar eigen gewicht niet meer dragen.
Wakker Dier wil dat de ‘plofkip’ wordt ingeruild voor fatsoenlijker behandelde kippen met een Beter Leven Ster van de Dierenbescherming. Veel A-merk leveranciers en supermarkt Deen zegden eerder al toe om te schakelen. De stichting blijft ook dit jaar doorgaan met zijn campagne.
Concurrenten van het woord van 2012 waren ‘appen’ en ‘pandapunt’, die respectievelijk veertien en twaalf procent van de stemmen ontvingen.
Inschrijven voor de gratis dagelijkse nieuwsbrief? Klik hier
'Plofkip' woord van 2012
Gepubliceerd op 2 januari 2013 om 00:00
Reacties 0