E-commerce zal in 2016, met ongeveer 1 biljoen dollar aan online bestedingen, tien procent van de retailmarkt omvatten. Dat schrijft de Amerikaanse bank Morgan Stanley in een onderzoekrapport over de wereldwijde online verkoop. Momenteel omvatten online retailers samen 6,5 procent van de markt, zo schrijft Twinklemagazine.nl.
Volgens de zakenbank zijn er vijf drijvende krachten achter e-commerce. Zo is er geen gebrek aan schapruimte en kan de klant gemakkelijk een selectie van producten maken. Daarnaast staat gemak hoog in het vaandel en bieden online winkeliers de consument diverse verzendopties en kan er mobiel worden gewinkeld. Ook is de mogelijkheid producten wereldwijd te versturen een belangrijke factor en is de kostenstructuur voor e-tailers interessant, waar zij bij een bepaalde schaal het meeste voordeel uit marketing- en salesactiviteiten halen. Tenslotte is de lage prijs voor consumenten aantrekkelijk.
Een opvallende trend is de groei van de verkoop van producten van derde partijen. Zo groeit het onderdeel third party sellers bij Amazon sterker dan de verkoop van producten van Amazon zelf. Daarnaast valt het Morgan Stanley op dat de mobiele e-commerce een markt is die nog nagenoeg onbenut is en waar veel ruimte is voor groei.
Uit het onderzoeksrapport blijkt dat er zestien ondernemingen leidend zijn op het gebied van e-commerce. Het gaat hierbij om Amazon, Blue Nile, eBay, Costco, Macy’s, Nordstrom, Walmart, Williams-Sonoma, Urban Outfitters, Under Armour, ASOS, MercadoLibre, Rakuten, Belle, Intime en Sun Art.
E-commerce omvat tien procent retailmarkt in 2016
Gepubliceerd op 9 januari 2013 om 00:00
Reacties 0