Bij het meldpunt Aldi van CNV Dienstenbond zijn inmiddels 450 klachten van werknemers ingediend. Dat meldt het Algemeen Dagblad zaterdag. De helft gaat over werkgerelateerde blessures. Ook de enorme werkdruk en de angstcultuur worden veel genoemd.
Op 21 november stelde CNV het meldpunt in voor Aldi-medewerkers om problemen bij de supermarktketen in kaart te brengen. Volgens de vakbond was dat nodig omdat zij de afgelopen maanden steeds vaker klachten kreeg van mensen die vreesden dat ze ziek waren geworden door hun werk bij de discounter.
264 van de totaal 450 klachten gaan over lichamelijke aandoeningen als pijn aan de schouders, nek, ellebogen en polsen. Volgens Roos Rahimi, bestuurder van CNV Dienstenbond, klaagden werknemers ook veel over zaken als een te hoge werkdruk. “Een voorbeeld daarvan is de praktijk dat veel filialen draaien met maar twee medewerkers”, stelt Rahimi. Daardoor is het lastig om pauzes te nemen en bij ziekte kiezen medewerkers er geregeld voor om toch maar te gaan werken omdat ze hun collega niet in de steek willen laten.”
Als reactie op de klachten stapte CNV naar Aldi voor een gesprek, maar dat werd een ‘welles-nietesspelletje’, aldus Rahimi. Daarom gaat de vakbond nu naar de Arbeidsinspectie. CNV is vooral geschrokken van de angstcultuur die er volgens medewerkers bij Aldi heerst.
De Aldi-directie zegt een eventueel onderzoek met vertrouwen tegemoet te zien. In een reactie ontkent zij vooralsnog dat de super iets te verwijten valt. Aan het beleid van de discounter zou het in geen geval liggen, stelt een woordvoerder. “Als er iets niet goed gaat, dan ligt dat aan een misinterpretatie van het beleid, maar niet aan het beleid zelf.”
De supermarktleiding zegt verder inhoudelijk niet te kunnen reageren omdat CNV geen inzage heeft gegeven in de klachten. “We kunnen daarnaast niet inschatten of medewerkers meer dan een enkele keer een klacht hebben ingediend”, aldus de woordvoerder.
Reacties 0