'Drogist moet kijken naar andere productgroepen'

Ondanks de toenemende concurrentie in de drogisterijbranche hebben zelfstandige drogisten nog genoeg kansen. Dat meent algemeen directeur Jacco van Liere  van Unipharma, een groothandel en retailorganisatie voor drogisten en apotheken. Zij moeten dan wel openstaan voor nieuwe marktkansen en ideeën, stelt hij in het januarinummer van RetailTrends, dat op vrijdag 18 januari verschijnt.

De zelfstandige drogisten kunnen volgens Van Liere veel omzet genereren door andere productgroepen aan te bieden. “Neem biologische producten, vooral die in de foodsfeer. Die passen vanuit het oogpunt van gezondheid, een van de belangrijkste pijlers, prima in een drogisterij”, stelt de directeur. “Maar wie vasthoudt aan wat hij altijd gevoerd heeft, gaat het niet redden. Door nieuwe, onderscheidende producten aan te bieden genereer je traffic en vergroot je je omzetmogelijkheden. Zonder iets met de prijs te doen."

Daarnaast moeten de ondernemers inzetten op een betere consumentenbenadering. “Zelfstandigen hebben een hoger prijspeil dan het grootwinkelbedrijf, kleinere winkels, een kleiner assortiment en verhoudingsgewijs hoge personeelskosten. Door de nadruk op de specialistische kennis te leggen, worden al die zwaktes gemaskeerd”, stelt Van Liere. “Uit onderzoek blijkt dat consumenten niet van winkel switchen wanneer ze daar een goed advies krijgen.”

De omzet van zelfstandige drogisten is de laatste jaren steeds meer onder druk komen te staan door concurrentie van grootwinkelbedrijven. Daarnaast bieden steeds meer andere (online) ketens verzorgingsproducten aan. Bijvoorbeeld HEMA, V&D, de Bijenkorf, Douglas en Mediq en zelfs supermarkten als Aldi mengen zich tegenwoordig in de strijd.

Lees het hele artikel over de drogisterijbranche in RetailTrends 1. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!