Gassan Diamonds 'beste familiebedrijf'

Gassan Diamonds is de winnaar van de eerste Familiebedrijven Award. De Nederlandse juwelier uit Amsterdam ontving de prijs gisteren uit handen van John Fentener van reisconcern BCD Holdings, die de prijs in het leven heeft geroepen.

De diamanthandelaar scoorde beter dan andere zes genomineerden die door KPMG werden geselecteerd uit ongeveer zestig familiebedrijven. Bij de beoordeling werd gelet op de financiële prestaties, maatschappelijke betrokkenheid, continuïteit, bestuur, innovatie, opvolgingsbeleid, de relatie familie en bedrijf, en onafhankelijkheid van commissarissen.

Vooral geprezen werd de reactie van Gassan Diamonds op de dip van het concern in 2009. Toen daalde de omzet van 105 miljoen euro naar 88 miljoen euro als gevolg van de financiële crisis. Daarna boekte de juwelier in 2011 en 2012 een recordomzet. Afgelopen jaar lag die op 160 miljoen euro.

Volgens directeur Benno Leeser tekent die reactie het verschil tussen beursgenoteerde bedrijven en familieondernemingen. “Familiebedrijven opereren door hun langetermijnstrategie meer ontspannen”, zegt Leeser. “Bij ons gold het devies ‘bewaar de rust’. Dat komt de creativiteit ten goede om de dip zonder ontslagen door te komen.” Leeser hekelt aandeelhouders van niet-familiebedrijven die al bij het vermoeden van enige tegenwind gaan saneren.

Gassan Diamonds heeft een vestiging in het centrum van Amsterdam en winkels op de luchthavens Schiphol, Londen City en Singapore. Het bedrijf richt zich op het slijpen van diamanten en op de groot- en detailhandel in diamanten in onder meer horloges en juwelen. In het concern van Benno Leeser werken ook zijn vrouw en hun vijf kinderen. In totaal telt de diamanthandelaar zo’n vijfhonderd werknemers.

Gassan Diamonds-directeur Benno Leeser en John Fentener waren gisteren samen te gast in De Wereld Draait Door. Bekijk de beelden via de Facebook-pagina van RetailTrends Media.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!