‘Webwinkels gaan gebukt onder retouren’

Nederlandse webwinkeliers krijgen deze weken een groot deel van hun kerstverkopen teruggestuurd. Cijfers van 12return laten zien dat 35 procent van alle modeaankopen die tijdens de feestdagen zijn gedaan, in januari weer retour worden gezonden. De omzetcijfers in de veelal succesvolle decembermaand kunnen daarom flink tegenvallen, meldt het bedrijf dat retoursystemen voor webwinkels ontwikkelt.

Het explosieve aantal retouren is volgens Stef de Bont van 12return een groot probleem voor webwinkels. “Een retour betekent nogal wat voor een webwinkel”, zegt De Bont in dagblad Spits. “Allereerst heb je te maken met klantcontact. De klant wil immers iets terugsturen. Vervolgens heb je te maken met de logistiek. Wie betaalt de retour? En daarna komt de verwerking, zoals ontvangen, crediteren, weer op voorraad nemen, etcetera."

De Bont vindt het zonde dat veel winkeliers geen registratieproces hebben. “Elke retour is daardoor in feite een verrassing voor webwinkels. Hierdoor missen ze nogal wat kansen. Men maakt geen gebruik van het feit dat men klantcontact heeft."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!