'Supers gooien minder voedsel weg'

Supermarkten gooien steeds minder versproducten weg. Dat blijkt uit een schatting van Toine Timmermans van de Wageningen Universiteit. Volgens hem verdween anno 2013 één tot twee procent van het voedsel in de afvalcontainer, terwijl dit tien jaar geleden nog drie tot vier procent was. De grootste oorzaak hiervan is een betere logistiek.

Ondanks de geslagen slag is er nog genoeg werk aan de winkel, aldus Timmermans. Supers gooien nog altijd voor bijna een half miljard euro aan spullen in de container, met name brood, vlees, vis, zuivel en groenten. Deze producten worden nadat ze zijn weggegooid verwerkt tot biogas, groene stroom en veevoer. Ook verdwijnt een deel in de verbrandingsoven.

"Supers hebben, in samenwerking met hun leveranciers, het aanbod geoptimaliseerd, met als gevolg minder verspilling", aldus Timmermans. “Daarnaast hebben veel supers hun bakkerij aangepast. In het verleden bakten zij vooraf een bepaalde hoeveelheid, tegenwoordig bakken zij brood bij in de loop van de dag. Tot slot controleren supers steeds beter wat er over blijft. Met de gegevens kunnen ze beter bestellen.”

Aansluitend op het onderzoek vroeg de NOS supermarktketens AH, Jumbo/C1000, Plus, Lidl en Bas/Dirk om hun dervingpercentages over 2012 en 2011. Ahold, het moederbedrijf van AH, gaf nog het meeste openheid van zaken, andere supers wilden hun cijfers niet kenbaar maken.

Albert Heijn meldt dat het in 2008 31 miljoen kilo voedsel in de kliko gooide. Deze hoeveelheid bedroef in 2011 liefst 32 miljoen kilo. De supermarktketen probeert derving te voorkomen middels een slim bestelsysteem en het afprijzen met een 35 procents-kortingsticker voor producten die hun einddatum naderen. Wat overblijft wordt omgezet in groene stroom en verwerkt tot veevoer.

Plus zegt door de structuur van de organisatie geen inzicht te hebben op wat er op winkelniveau wordt weggegooid. Wel proberen de supermarktketen sinds 2010, samen met de Wageningen Universiteit, vast te stellen wat er het beste met afgeschreven producten kan gebeuren. Zo kunnen brood en fruit mogelijk nog verwerkt worden in soep, sauzen of salades.

Jumbo/C1000 geeft geen cijfers omwille van mogelijk concurrentiegevoelige informatie. Het bedrijf zegt wel dat het onder meer klanten tips geeft wat ze met restjes kunnen doen. Daarnaast zegt Jumbo/C1000, net als AH, PLus en Lidl, afspraken te hebben met voedselbanken.

Lidl meldde de NOS dat ‘door de eenvoud van het assortiment en de daarmee gepaard gaande omloopsnelheid de kans op verspilling automatisch vermindert’. De keten laat weten dat aanbiedingen voor verse producten het principe '1 Nu & 1 Later' hebben. Klanten kopen nu bijvoorbeeld een net sinaasappels en de week erna mogen ze nog een net halen, waarmee hij voorkomt teveel ineens te kopen.

Bas van der Heijden en Dirk van den Broek gaven geen reactie.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!