De 250 grootste retailers ter wereld hebben in het fiscale jaar 2011 een omzetgroei van vijf procent gerealiseerd. Samen genereerden zij een opbrengst van meer dan vier biljoen Amerikaanse dollar. Dat meldt Deloitte op basis van het rapport Global Powers of Retailing 2013.
Hiermee zet de top 250 retailers, ondanks de moeizame economie, de groei van 2010 door. Opvallend is dat de helft van de vijftig snelst groeiende bedrijven uit opkomende markten komt. Deze markten vormden bijna de helft van de top vijftig snelst stijgende concerns in de periode 2006 tot 2011. Chinese en Russische retailers zijn goed vertegenwoordigd in deze lijst, net als retailers uit Afrika, het Midden-Oosten en Zuid-Amerika.
“De groeimogelijkheden lagen dit jaar opnieuw in buitenlandse markten, en in het bijzonder de opkomende markten zoals Afrika, het Midden-Oosten, Zuid-Amerika en Azië, waarmee de minder snel groeiende of zelfs stagnerende binnenlandse markten konden worden opgevangen”, constateert Robert Jan Koens, director en retail expert binnen Deloitte.
“De groei die opkomende markten zoals China realiseren in de wereldwijde middenklasse is geraamd op minimaal zeventig miljoen nieuwe consumenten per jaar, en zelfs vijfhonderd miljoen nieuwe consumenten in de middenklasse in 2020”, stelt Koens. Hij meent dat dit een ‘enorme kans’ is voor retailers en andere consumentenbedrijven.
Nu al merkt Deloitte dat een groeiend aantal retailers uit volwassen markten hun activiteiten in buitenlandse markten versterken, op zoek naar groeimogelijkheden aldaar. De organisatie constateert dat zij gebruik maken van verschillende strategieën om deze markten te betreden, zoals franchising, het uitgeven van licenties en joint ventures.
Om succesvol te zijn in die opkomende markten merkt Koens op dat ‘significante investeringen’ nodig zijn om succesvol te kunnen uitbreiden en opereren. “Ook moeten lokale partners gezocht worden en er moet lokaal talent aangetrokken en vastgehouden, worden”, aldus de retail director. “Hierbij hoort ook het verdiepen in de lokale consumenten, hen begrijpen en leren wat hun smaken en voorkeuren zijn. Daarnaast wordt het voor retailers steeds belangrijker één winkelervaring te creëren voor consumenten waarbij ze hun fysieke en digitale afzetkanalen combineren”, stelt Koens.
Een van de belangrijkste ontwikkelingen binnen de retailmarkt die het rapport benoemt, is het digitaal winkelen. “Consumenten zoeken naar een winkelervaring die traditioneel en virtueel winkelen met elkaar verbindt, en verwachten van retailers dat zij dit aanbieden. Wanneer een retailer niet aan deze verwachting voldoet, loopt hij het risico door de consument als niet-relevant te worden gezien”, vult Erik Nanninga, managing partner Consumer Business binnen Deloitte, aan.
Nanninga noemt de snelle adoptie van digitale media en smartphones en tablets met applicaties die direct winkelen mogelijk maken, de belangrijkste aanjager van de ‘consumentenrevolitie’. Hij adviseert traditionele retailers om de virtuele wereld snel onderdeel van hun totale strategie te maken. “Denk bijvoorbeeld aan supermarkten die fysieke ophaalpunten inrichten voor online bestelde boodschappen of via je mobiel in de winkel opdracht geven om producten die niet op voorraad liggen via het online kanaal na te leveren.”
Reacties 0