Jongeren hebben mobiele lifestyle

Onder jongeren is er steeds meer sprake van een `mobiele lifestyle`. Dat heeft alles te maken met het toenemende aantal mogelijkheden van mobiele telefoons. Een gsm-toestel wordt tegenwoordig niet alleen gebruikt om te bellen, het is bijvoorbeeld ook een digitale camera, mp3-speler, spelcomputer, televisie en e-mailapparaatje. Trendwatcher en cultuursocioloog Carl Rohde heeft onderzoek gedaan naar de mobiele consument en heeft een aantal trends ontdekt. De eerste is dat de jongste generatie, de zogeheten `game kids` van 6 tot 14 jaar, gek zijn op interactieve `kicks`. Ze houden van interactiviteit en spelen daarom liever games dan dat zij tv kijken. Interactiviteit is dan voor hen dan ook een zeer belangrijk onderdeel van een mobiele telefoon. Bij de wat oudere jongeren (15-25 jaar), gaat het vooral om het `erbij horen`. Rohde noemt hen de `generation search`, ze hebben een intens verlangen en willen 24 uur per dag alles kunnen bespreken met hun vrienden. In deze leeftijdsgroep is ook sprake van een derde trend, namelijk die van de `personal touch`. Hiermee wordt vooral het personaliseren van de gsm bedoeld, bijvoorbeeld door middel van ringtones, wallpapers en welcome tunes. De vierde trend ten slotte is getiteld `empower me`. Dit is echter een universele trend en houdt in dat mensen het beste uit zichzelf naar boven willen halen. Een goed voorbeeld van een product dat zeer succesvol inspeelt op `empowerment` is de iPod.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!