Albert Heijn doet een test waarbij klanten via hun smartphone hun boodschappen zelf kunnen scannen en betalen. Deze test is enthousiast ontvangen, zegt senior manager digital development Susanne Ferguson van Ahold Europe tegenover nieuwsblog Mobilemarketing.nl.
Albert Heijn voert de test met mobiel zelfscannen en betalen sinds enkele maanden uit in een vestiging aan het Soendaplein in Haarlem. Of de pilot een vervolg krijgt in andere winkels is nog onduidelijk.
“Wij willen klanten graag keuze bieden in de wijze van betalen en oplossingen bieden die bij het soort winkel passen”, geeft Ferguson aan. “Nieuwe technologieën stellen ons in staat om boodschappen doen sneller, gemakkelijker en persoonlijker te maken voor klanten die dat graag willen. We testen zulke innovatieve concepten altijd eerst kleinschalig om de reactie van de klant te meten. Is die enthousiast, dan kijken we of het concept een vervolg kan krijgen."
Wanneer Albert Heijn daadwerkelijk over zou gaan op zelfscannen en betalen per smartphone, vraagt dat volgens Ferguson wel een andere aanpak voor elk verschillend type winkel van Albert Heijn, zoals de to go-format en de AH XL. “Je kunt je voorstellen dat in een Albert Heijn to go, waar snelheid voor de klant belangrijk is, andere manieren van betalen relevant zijn voor de klant dan in een AH XL, waar klanten vooral komen voor de grote boodschappentrip", aldus Ferguson.
Om gebruik te kunnen maken van mobiel zelfscannen aan het Soendaplein in Haarlem kunnen klanten een speciale app downloaden via de Apple App Store of via Google Play. Na het installeren van de app en het scannen van de bonuskaart kunnen klanten starten met boodschappen doen. Na betaling bij de betaalpaal opent het uitgangspoortje door de code op het telefoonscherm te scannen.
AH test betalen en zelfscannen met smartphone
Gepubliceerd op 21 januari 2013 om 00:00
Reacties 0