Het nieuwe jaar staat voor retailers in het teken van drie belangrijke trends die het retaillandschap fors zullen beïnvloeden. Dat voorspelt het Amerikaanse zakenmagazine Forbes. Volgens het magazine zal vooral e-commerce dit jaar een hoofdrol spelen. Webwinkels zullen nog meer marktaandeel wegsnoepen van fysieke winkels. Retailers die de crisis het hoofd willen bieden moeten zich dus minder op de fysieke winkelstraat richten, maar juist de virtuele winkel optimaliseren. “Dat is immers waar de echte kansen liggen”, schrijft Forbes.
De tweede trend van 2013 ligt bij showrooming. Consumenten zoeken op hun telefoon of tablet steeds vaker naar het beste koopje of naar informatie over een bepaald product. Dit doen ze niet alleen vanaf de bank, maar ook vaak terwijl zij zich al in de winkel bevinden. Retailers worden hierdoor gedwongen om in prijs te concurreren en hun website up-to-date te houden. Ketens die dit niet doen delven volgens Forbes het onderspit tegen competitieve webwinkels en kortingssites.
De derde trend van dit jaar gaat om de winkelervaring van online shoppers, meent Forbes. Voorheen konden fysieke retailers webwinkels nog aftroeven in de persoonlijke benadering naar klanten. In een fysieke winkel krijgen consumenten immers de hulp van een winkelmedewerker en zij kunnen het product aanraken en ervaren. Dit voordeel valt voor een groot deel weg door de komst van interactieve 'spiegels', waarmee shoppers via de webcam precies kunnen zien hoe een outfit hen staat.
Daarnaast maken sommige etailers gebruik van een virtuele assistent. Deze assistent begroet de bezoeker op de site en biedt hem of haar passende kortingen via qr-codes. Volgens Forbes zullen consumenten deze virtuele shoppingassistent steeds vaker boven de ‘opdringerige winkelmedewerker’ verkiezen.
Reacties 0