Het is nog maar zeer de vraag of stand alone afhaalpunten van online bestelde levensmiddelelen rendabel zijn. Dat stelt professor eMarketing Cor Molenaar in het januarinummer van EtailTrends.
“Goed dat Albert Heijn dit test, maar het is geenszins een bewezen businessmodel”, zegt Molenaar. “In Engeland en de Verenigde Staten niet en in Nederland met zijn fijnmazige winkelnetwerk al helemaal niet. Truus.nl is niet voor niets failliet gegaan.”
Molenaar is het dan ook oneens met de voorspelling van het ING Economisch Bureau dat online food een miljardenbusiness zal worden. "Echt doorbreken zullen de afhaalpunten niet doordat het productaanbod beperkt zal blijven tot een beperkt aantal productcategorieën", stelt de hoogleraar. "Online food zal een omzetaandeel van hooguit vijf tot zeven procent krijgen en zich toespitsen op producten als bier, wijn, vitamines en andere voedingsseparaten. Geenszins een miljardenbusiness.”
Los van de vraag of het afhaalpunt een goed model is, erkent Molenaar dat er wel ruimte voor is. “Door de digitalisering ontstaat er een andere clustering van winkels met een social shopping in de stadcentra, goed bereikbare woonwinkels aan de randen van de steden en bij woonwijken winkels die gegroepeerd zijn rond supermarkten”, voorspelt Molenaar. “Afhaalpunten kunnen daar bijvoorbeeld op bedrijventerreinen heel goed naast bestaan.”
Lees het volledige artikel over afhaalpunten in het januarinummer van EtailTrends. Klik hier voor een abonnement. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Reacties 0