'Klachten Aldi-werknemers epidemisch'

In de tijd dat Edwin Sijtsma bedrijfsarts van Aldi was, hebben 26 van de achthonderd werknemers bij het distributiecentrum in Ommen hem bezocht met schouderklachten of peesontstekingen. Dat zei Sijtsma gisteren in een reportage van EenVandaag over ‘de cultuur van onderdrukking die er bij de discountsupermarkt’ zou heersen.

“Bij een epidemie hebben we het vaak over tien op de tienduizend, of honderd op de tienduizend”, vergelijkt Sijtsma de situatie. “In Ommen heb ik er alleen al 26 op de achthonderd gehad. Dan heb je wel een probleem.” Volgens de voormalig bedrijfsarts is de werkdruk bij Aldi veel te hoog. “Men heeft de personeelsbezetting in de laatste jaren zover teruggeschroefd dat er met twee, hooguit drie mensen, een filiaal draaiende moet worden gehouden.”

EenVandaag maakte de reportage naar aanleiding van het meldpunt Aldi dat CNV Dienstenbond in november 2012 opstelde om problemen bij de supermarktketen in kaart te brengen. Bij het meldpunt zijn inmiddels 460 klachten van werknemers ingediend. De helft gaat over werkgerelateerde blessures. Ook de enorme werkdruk en de angstcultuur worden veel genoemd.

Contracten met Aldi-werknemers zijn dichtgetimmerd met geheimhoudingsplicht, waardoor zij zelden naar buiten treden met klachten. Daarnaast is er ook angst om op ‘spoor twee’ te komen, vertelt oud-medewerkster Maria van de Stege in de uitzending. “Dan sturen ze je verder weg. Als je dan tien minuten van je werk woonde, wordt dat ineens een uur."

Ook Catharian van Klinken, oud-assistent filiaalhouder van een Aldi-vestiging in Emmen, bevestigt die treitercultuur. Daarnaast constateert zij dat Aldi Nederland bang lijkt te zijn voor Aldi Duitsland. “Filiaalhouders houden de schijn op naar de hoofddirectie in Duitsland. Als er een delegatie uit Duitsland winkels komt controleren, dan wordt een hele schoonmaakploeg ingehuurd om de winkel schoon te maken.”

De ingestuurde klachten zijn inmiddels door CNV gebundeld in één klacht bij de arbeidsinspectie. Aldi reageerde in de tv-uitzending door aan te geven ‘samen met de vakbonden alle klachten te willen inventariseren, om daarna te kijken wat er eventueel moet worden verbeterd’. Twee weken geleden voerden de discounter en de vakbond al zo’n gesprek. Volgens Roos Rahimi liep dat uit op een welles nietes spelletje.

Kijk de reportage van EenVandaag hier terug.

Eerder: CNV: 450 klachten Aldi-personeel

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!