Sense and Simplicity van Philips scoren hoog
Gepubliceerd op 25 juli 2005 om 00:00
Op de onlangs door het Blad Businessweek gepubliceerde wereldranglijst van de 100 meest waardevolle merken heft Philips een sprong gemaakt van de 65ste naar de 53ste plaats. Het Philips-merk vertegenwoordigt daarmee een waarde van 5,9 miljard dollar, ofwel 4,85 miljard euro. De hogere notering is volgens het blad vooral te danken aan de ‘Sense and Simplicity” reclamecampagne die in september vorig jaar van start ging. In 2004 gaf het bedrijf 80 miljoen euro uit aan het vergroten van de naamsbekendheid, en dit jaar doet het concern daar nog eens 90 miljoen bovenop. Maar Philips kan niet op zijn lauweren rusten: Concurrenten als Samsung (merkwaarde 15 miljard dollar), Sony (10,75 miljard) en Siemens (7,5 miljard) zullen zich niet makkelijk laten aftroeven door het Nederlandse bedrijf. De naamsbekendheid van Philips in de Verenigde Staten laat volgens BusinessWeek nog steeds te wensen over. De naam van het olieconcern Phillips zorgt er ook voor verwarring. Ook de bedrijven ING en Heineken zijn te vinden op de lijst, op respectievelijk de 88ste en de 100ste plaats. Daarmee veranderde hun positie ten opzichte van 2004 nauwelijks. De top drie bestaat uit Coca-Cola (1), Microsoft (2) en IBM (3).
Reacties 0